Konzumerizam je u naše živote donio nametnute standarde vanjske ljepote, pri čemu proizvod mora biti savršeno oblikovan, savršene boje, bez ikakvih znakova prisutnosti drugih živih bića. U jednom trenutku postalo je bitnije kako nam voće izgleda, umjesto kakvog je okusa ili, još važnije, sadrži li sve minerale i vitamine koje treba sadržavati. S tržišta su nestale sve stare, netretirane i mirisne, ali sorte koje daju nestandardizirane plodove, imaju mrlje ili crva.
Ali i u toj situaciji Josip Tutavac iz Opuzena, kontrolor kvalitete u tvrtki za otkup voća, našao je dodatnu nelogičnost. Svi plodovi koji su izgledom bili neatraktivni i nisu bili za izravnu prodaju, iako savršeno zdravi, završili bi na hrpi organskog otpada. Kod mandarine se na tim hrpama, vlažnosti, kiselosti i količine, umnožilo vrlo agresivnih nametnika. Ali još gore, plodovi koji su bili savršeno pogodni za korištenje bacani su, umjesto da budu iskorišteni za preradu.
Cijela ta ružna slika dala je Josipu ideju za vlastiti posao. 2016. je napustio tvrtku u kojoj je radio i osnovao Novallis d.o.o. i izgradio proizvodni pogon za izradu prirodnog soka od 100% cijeđenog voća. Pod brandom GUUC cijeđeni prirodni sokovi, bio je prvi koji je pokrenuo preradu iz koje su prirodni sokovi od mandarine, nara, jabuke, cikle i mrkve krenuli na hrvatsko tržište.
GUUC nije jedini brand koji je nastao u to vrijeme, a tržište prirodnih cijeđenih sokova od 100% voća doživjelo je značajan rast jer se i svijest potrošača mijenjala. Naravno, sve je ograničeno sposobnošću i voljom kupca da plati dodanu vrijednost, ali GUUC je našao svoj put kroz prodaju u ugostiteljskim objektima duž obale, a prepoznali su ih i lanci koji imaju posebne odjele za „prirodne proizvode“ poput DM-a. U tome je pomogla činjenica da je Novallis bio rijetki od proizvođača koji su svoju široku paletu proizvoda pakirali u bočice od 2 dcl i tako konkurirao za prodaju u kafićima i restoranima.
Novallis je 2019/2020 sudjelovao u akceleratorskom programu za impact poduzetnike koji ACT Grupa provodi u suradnji s Entrepreneurship Academy Europskog fonda za jugoistočnu Europu – EFSE.
„Krenuo sam s firmom bez nekog velikog iskustva, ideš po nekakvoj inerciji, nepromišljeno na neki način, ali bilo je isto izazovno i simpatično. Međutim za vrijeme akceleratora U Zoni ipak sam dobio mentorstvo stručnjaka gdje sam vidio koliko toga ne znam i šta me sve čeka jednog dana ako firma napravi iskorak prema nekakvim ozbiljnijim vodama“, govori Josip Tutavac.
Dolina Neretve, svojim plodnim tlom i blagom klimom odlično je tlo za proizvodnju voća i povrća, ali obrađenost je tek negdje na 50%. Zaštićeni brend Neretvanska mandarina (zaštićeno Oznakom izvornosti), dolazi upravo iz doline Neretve, a potencijal rasta je, za sada, neiskorišten. Ovakvi projekti mogu pomoći u rastu jer smanjuju gubitke proizvođačima koji sada prodaju i one „nestandardne“, a opet vrlo kvalitetne plodove, koje su prije bacali. Tako im se otvara i mogućnost širenja jer znaju da će proizvod moći prodati.
“Mi sirovine nabavljamo od malih proizvođača, platimo fer cijenu bez odgode i to u trenutku preuzimanja robe. Dolina je pogođena valom iseljavanja te nam je želja svojim pozitivnim primjerom pokazati korist od uključivanja u preradu svježeg voća i povrća. Nudimo im besplatne savjete, iskustva i znanja jer prostora ima za svakoga”, pojašnjava Tutavac svoje viđenje društvene odgovornosti Novallisa.
Budućnosti za ovakvu priču sigurno ima. U nizu kupaca GUUC cijeđenih prirodnih sokova su Tommy, Kaufland, dm – drogerie markt, Apfel, kao i 80-ak turističko-ugostiteljskih objekata duž obale, a primjeri nekih drugih proizvođača pokazuje i potencijal izvoza na bogatija tržišta koja su spremna platiti više za kvalitetu. Novallis ima svoju budućnost koju će oprezno graditi uz pomoć novih znanja stečenih U zoni.